Gerry
Johansson: Sten Axelsson, Cooper T 82, Formel 2, Kanonloppet, Karlskoga,
1966

Gerry Johansson: Sten Axelsson, Cooper T 82, Formel 2, Kanonloppet, Karlskoga, 1966

Gerry Johansson – Med racing i fokus

Sidan uppdaterades: 15 maj 2023

De som sett fotografier av Gerry Johansson känner säkert igen de rätt ödsliga stads- och landskapsbilderna där innehållet reducerats till det absolut nödvändiga och där människor sällan syns till. I sig kan miljöerna tyckas både tidlösa och händelselösa men efter att ha passerat genom Johanssons kameraöga blir motiven inte desto mindre dramatiska just för att han lyckas avdramatisera dem.

Johansson arbetar med svartvit film och en gränslöst skiftande gråskala. Hans projekt tar lång tid att realisera och genomförs på vitt skilda ställen i världen, från USA, Tyskland och Italien till Mongoliet, Japan och Antarktis. Som regel är det namnen på platserna som lågmält porträtteras som ger varje bild dess titel. På närmare håll har även Sverige skildrats, boken med samma namn innehåller bilder av svenska städer tagna 1988–2005 med fokus på landets mindre orter, stillsamt redovisade i bokstavsordning.

Så tidigt som i mitten av 50-talet, då Gerry Johansson var i tioårsåldern, började han fotografera de egenhändigt byggda modellflygplanen som behövde dokumenteras innan de kraschade efter flygningar. Under ungdomsåren växte intresset och ledde till engagemang i lokala fotoklubbar och deltagande i fototävlingar; redan som sextonåring blev han 1961 svensk skolmästare i färgfotografering. Under året därpå bodde han hos släktingar utanför New York och var då medlem i The Village Camera Club i New York. Efter hemkomsten från USA följde fyra år av studier i reklam och grafisk formgivning vid HDK, Högskolan för design och konsthantverk, i Göteborg. Intresset för själva fotograferingen och inte bara motiven hade växt, i synnerhet efter att han kommit i kontakt med internationellt fotografi, och studierna i grafisk formgivning bidrog till hans karaktäristiska fingertoppskänsla för formspråk och komposition. Allt detta ledde till de stringenta och sparsmakade svartvita bilder han blivit så uppmärksammad för, såväl i Sverige som internationellt, och vilka har presenterats i en lång rad böcker och i en ännu längre rad utställningar, över hela Europa och bortanför.

En mindre känd och sällan visad sida av Gerry Johanssons konstnärskap är hans racingbilder, trots att hans intresse för och fotograferande av motorsport har funnits med ända sedan ungdomsåren. I mitten av 60-talet frilansade han som fotograf för flera svenska motortidningar som Illustrerad Motorsport, Motoraktuellt och Teknik för Alla. Tillsammans med motorsportjournalisten Sven Berggren gav han i mitten av 70-talet ut årsböckerna Race 74/75 och Race 75/76. Entusiasmen begränsades dock inte till att endast dokumentera motorsporten och världen runt den. Fram till 70-talets mitt körde Johansson själv bantävlingar och rally med en Saab Sport och i bagaget från den tiden finns en distriktsmästartitel från Södra Regionen Malmö.

Ännu har ingen bok med Gerry Johanssons racingbilder givits ut men för den som vill se fler bilder från legendariska lopp finns Formel 1-bilder från banor som Brands Hatch, Monaco eller Anderstorp, och bilder av svensk racing från ett flertal andra orter, på den hemsida han enbart ägnat åt dessa bilder; racepace.se.

I utställningen Depåstopp har vi glädjen att presentera ett urval av Johanssons fotografier från Formel 1, 2 och 3-tävlingar under 1960- och 70-tal. Vi befinner oss mitt i händelsernas centrum; vid den tiden var depåer och områden kring banan mer öppna och med kamera i handen gick det att komma ännu lite närmare, oavsett om det skedde på uppdrag eller av rent intresse. Att Gerry Johansson även arbetade med reportagefotografi syns, men flertalet verk pekar mot en annan form av bildskapande. Förutom tävlingsbilder från banan visas detaljer av verktyg, däck och bilar men också av arbetet i depån och uttrycksfulla porträtt av såväl förare som andra nyckelpersoner som figurerade i sammanhanget. Bakom hjälmarnas uppfällda visir ses koncentrerade blickar från bland andra svenska Gunnar Nilsson och Ronnie Peterson tillsammans med flera av tidens internationella stjärnor. Vi möter till exempel brasilianske Carlos Pace och trefaldiga världsmästarna i Formel 1, australiensiske Jack Brabham och österrikiske Niki Lauda, alla lika sammanbitna. Gemensamt för samtliga bilder är att spänningen ligger tät och doften av olja och gummidäck nästan kan anas.

Vi har också nöjet att i utställningen kunna visa några av Johanssons tidiga motorsportbilder tagna 1964 och 1965 men framtagna några år senare i samband med en fototävling som gav honom en silverplakett. Bilderna, som bland annat visar legendariske Picko Troberg i en Brabham BT15, har en starkt grafisk karaktär och visar spår av hur de pågående studierna i reklam och grafisk formgivning tidigt influerat honom. Dessa bilder ingår nu i Moderna Museets samlingar.

Sist men inte minst är det fantastiskt roligt att utställningens tema kunnat förkroppsligas genom Per Hågemans generösa utlån av en veteranbil. Bilen är en SWEBE från 1948, samma år som den första tävling som benämndes ”Formel 1” ägde rum i Pau, i Frankrike. Den är en av en handfull exemplar som byggdes av Ronnie Petersons far Bengt och racerföraren Svenne ”Bergvägg” Andersson, framgångsrik racerförare mellan 1947–66. Bilen må se ut som ett museiföremål, men kördes i en tävling i Danmark så sent som sommaren 2022. Via Gerry Johanssons kameralins bjuder vi nu in till ett depåstopp som tar oss tillbaka till Sveriges guldålder för Formeltävlingar!

Ulrika Levén, curator Konsthall 16

Sidan publicerades: 15 maj 2023