Salt, svett och vatten – om sportens roll i parfymindustrin
I Konsthall 16 visas för närvarande utställningen No Pain No Gain, en ny installation av Elisabeth Westerlund som utgör en metafor för livets alla former av ansträngningar, såväl fysiska som mentala. Strimlade textilier bildar ett landskap för betraktaren att röra sig igenom, en plats att uppslukas av, både visuellt och mentalt. De färgstarka resterna av träningsplagg rymmer inte längre några kroppar, men desto fler associationer till hur långt vi är beredda att gå.
I samband med utställningens tema bjuder vi nu in till föredrag och workshop med Victor Langer, konst- och parfymhistoriker. 13 / 11, kl. 18 –19.15
Sidan uppdaterades: 30 oktober 2024
Onsdag 13 november
18.00
Kort introduktion till utställningen No Pain No Gain av Ulrika Levén, curator, tillsammans med konstnären Elisabeth Westerlund i Konsthall 16.
18.15
Föredrag och workshop med Victor Langer i museets café.
Fri entré, men begränsat antal platser.
Anmälan till: info.riksidrottsmuseum@rfsisu.se
Sportens värld är full av dofter, från gymnastiksalens golv och redskap till simhallens klordoftande vatten. Sociologiskt sett har den aktiva, perspirerande kroppen varit förknippad med stigman, där parfymindustrin verkat för att maskera och upphöja den till ett atletiskt föremål för åtrå och social status.
Under slutet av 1900-talet fick sporten en alltmer framträdande roll i parfymindustrin. Så kallade sportiga parfymer, dominerade av friska och marina råmaterial, har sedan dess fått en självklar roll i flera av modehusens marknadsföring.
I föreläsningen utforskas hur mötet mellan dessa två världar har sett ut historiskt och idag. Jämte nedslag i sportens visuella kultur i parfymbranschen får du även lära dig om olika råmaterial och hur de använts i ett urval samtida parfymkompositioner.
Victor Langer är konst- och parfymhistoriker och har tidigare föreläst vid bland annat Nationalmuseum, Lunds universitet och Statens Museer för Världskultur, samt undervisat vid Beckmans.
Varmt välkommen
Ulrika Levén, Konsthall 16
Sidan publicerades: 30 oktober 2024