Att läsa är också en sport

Sidan uppdaterades: 8 december 2022

Det kanske inte är så kul att läsa böcker? Hur kan man annars förklara att många ungdomar, framför allt unga killar, inte läser böcker? Eller finns det någon annan förklaring...

Ingen kan säga att man blir en bättre människa om man läser en bok. Allt läsande är individuellt. Varje människa bestämmer själv vad den tycker och om man vill läsa eller inte.

Om man läser en bok så stimuleras tankar, man tycker något. Bra eller dåligt. Och då kanske läsandet ändå kan vara … skitkul?

Fotbollsspelaren Henok Goitom, friidrottaren Carolina Klüft, handbollslandslagets tränare Staffan Olsson och simmerskan Maja Reichard berättade i den här utställningen om vilka böcker de tycker är bra och vad läsandet har givit dem.

Att läsa är också en sport var en utställning som Riksidrottsmuseet producerade i samarbete med Regionbiblioteket Stockholm, SISU Idrottsböcker, SISU idrottsutbildarna. Utställningen var finansierad av Kulturrådet.

Sidan publicerades: 8 december 2022